Join for FREE | Take the Tour Lost Password?
Shop deviantART for the
holidays and save BIG!
Click here! :holly:
[x]

deviantART

[x]  
Shop deviantART for the holidays Click here! :holly:
:icondutch-mother-fucker:
This is a Dutch discussion topic, apologies to all not-Dutch speaking people.

Ik had met Tar1988 [link] een discussie over hoe wij allebei poëzie zagen. Deze wil ik hier graag voortzetten. Om jullie tongetjes wat los te krijgen is hier een prikkelende stelling: 'Als poëzie haar kracht wil behouden, dan moet het af van het zweverige, utopische en escapistisch* karakter'.

* “Escapisme: het streven of de neiging zich te onttrekken aan de druk van het heden, te ontsnappen uit de moeilijkheden van eigen tijd of eigen leven.” Bron: [link]

--
[link] - leef vandaag, dood gaan doe je morgen -
- live today as if you die tomorrow - [link]

Devious Comments

love 0 0 joy 0 0 wow 0 0 mad 0 0 sad 0 0 fear 0 0 neutral 0 0
Poëzie staat bekend om het zweverige, het utopische. Door gedichten kan je, je eventjes wanen in een betere wereld. Maar tegenwoordig is het niet moeilijk om je in een betere of andere plaats te wanen. Bijna de hele hedendaagse massa commercie is daarop gebaseerd. Gebaseerd op het idee dat geluk altijd alleen aan de andere kant van het weiland is en dat als we een beetje geluk willen zijn, we ons moeten gedragen als de koeien aan de overkant. Dit is geen onaardig principe om te trachten grijpbaar te maken. Maar worden we er echt gelukkig van als we ons wanen in een leven dat volgens het algemene plaatje ons van geluk zou voorzien? Soms, als het dicht staat bij je eigen behoefte. Maar het gaat boksen als je eigen levensvragen, verlangens, dromen niet worden voorzien van een antwoord waarin je gelooft. En dat gaat knagen, je emoties raken opgepropt.
Als poëzie puur gaat om het 'je wanen in een betere wereld', zal het haar, al geringe, kracht in het publiekaanzien kwijtraken. Want de consumptiemaatschappij kan aan de behoefte te wanen in een mooiere wereld, veel beter voldoen. Volgens mij moet poëzie / kunst de mensen helpen hun geluk uit hun eigen leven te leren putten. En daarvoor moet de poëzie aardser worden, dichter bij de werkelijkheid, het dagelijks gebeuren. Het moet helpen het leven dragelijker te maken en niet door mensen te leren vluchten / te laten verlangen naar een betere wereld, maar door de mensen te leren hun eigen bestaan te respecteren en vanuit die positie te dromen, te werken aan een beter bestaan. En niet aan een beter bestaan op papier, in het gedicht, de utopie, maar een beter bestaan voor elk individu apart. Poëzie is niet het doel, maar een middel voor geluk.

--
:icontar1988:
Ik stel daarentegen dat poëzie juist zijn kracht en schoonheid (voornamelijk) haalt uit het creeren van een andere werkelijkheid, een betere wereld zeg maar. Alhoewel; deze wereld kan ook tragedisch zijn, de wereld kan van alles zijn, zolang ze maar niet te dicht aanleunt bij de werkelijke wereld.

Als mensen dan poezie lezen (of welke andere literatuur dan ook) kunnen ze zichzelf verliezen in die wereld, zichzelf loskoppelen van de realiteit die in veel gevallen gewoonweg zuigt (bij gebrek aan een mooier woord)

--
"hell is other people"
-Sartre

"each man is his own hell"
-Tar

"All in all, it's pretty much hell all the way, no matter how you slice the cake."
-Adrian Daniels

Join the revolution ! [link]
* in de vierde regel tussen 'trachten' en 'grijpbaar' moet nog 'geluk' staan.

--
Dutch: Maar daar help je de lezer niet echt mee om in deze wereld op beide benen te kunnen staan. Je maakt hem afhankelijk van de schoonheid van iets wat buiten zijn bereik is. Dat maakt hem alleen maar meer ongelukiger als hij weer terug in het hier en nu moet.
En het creeeren van een echt nieuwe wereld is volgens mij ook onmogelijk, omdat je altijd je eigen ervaringen en gedachtes moet gebruiken om zo een wereld te creeeren.

--
Aha, maar de creatie van de illusie moet dan ook inspelen op de dromen en gedachten van de lezer, zodat de lezer een visioen in zijn hoofd krijgt van een heerlijke wereld, en dat zal hem plezier doen. Misschien een voorbeeldje, heb je ooit Douglas adams (the hichhikers guide to the galaxy) gelezen ?

Daar schept hij een compleet absurd universum, met een bijzonder grappige inslag. Het speelt totaal niet in op de echte wereld zoals wij die kennen, maar zijn wereld vermaakt de lezer en doet hem bijzonder veel plezier. Nooit heb ik na het lezen van dat boek gedacht van "o shit, nu moet ik terug naar dit aardse tranendal".

Hij creerde een illusie die plezier bracht.

--
"hell is other people"
-Sartre

-Tar

"All in all, it's pretty much hell all the way, no matter how you slice the cake."
-Adrian Daniels

Dutch: Mij gaat het erom dat mensen gewoon een beetje gelukkig kunnen zijn en dat staat voor mij gelijk aan tevreden zijn met het hier en nu.
Heb hem niet gelezen, maar dat is precies wat ik bedoel. Dat je door kunst met een lach naar je eigen bestaan en werkelijkheid kan kijken. Klinkt tegenstrijdig (absurd universum - eigen bestaan), maar ik denk dat je door dit soort boeken te lezen, ook wat meer met een knipoog naar je eigen leven kan kijken. Dat je als lezer even wordt gedragen door de handen van de schrijv(er)(ster), zodat je even wegsweeft en daarna fris terug kan komen.
Ik wil niet beweren dat fictie of fantasie ongelukkig maakt, juist niet. Ik wil allemaal zeggen dat ik vind dat de poezie van nu te ver van de lezer afstaat. En dat hij niet wordt uitgedaagd om in het het hier en het nu te stappen en proberen iets van het leven te maken.

--
why ?

--
"hell is other people"
-Sartre

-Tar

-Adrian Daniels

:iconmyrddhin:
Keep it in English please. Or find a Dutch poetry comunity to have discussions about dutch poetry. If you keep it in English you will get a lot more response and therefor the chances of an intresting discussion are a lot higher. Besides, it is quite rude to communicate in Dutch in an open international forum.

--
Never hug tree, on your first carbon date.

Site Map